Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6385182   Treballem l'educació emocional
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 22/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   37SD Treballem l'educació emocional
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   En aquest curs es treballa la importància de les emocions durant l'escolaritat de l’alumnat, ja que és un element imprescindible per afrontar els continus canvis que es poden trobar en el dia a dia. A més de fer una petita introducció de l'educació emocional, es presenta com actuar amb les i els alumnes, amb el personal docent i amb les famílies. Per tal d'aprofundir en l'educació de les emocions, s'estructuren les activitats segons el desenvolupament de l’alumnat i es proporcionen diferents recursos per treballar-les.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Impartir la docència i dur a terme l'atenció directa amb metodologies d'aula que es considerin més idònies per atendre la diversitat de l’alumnat.
- Afavorir la participació, tenint en compte les emocions, dels i les alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu que a vegades tenen a veure amb l'àmbit emocional.
- Donar eines a alumnes, docents i famílies perquè adquireixin un millor coneixement de les emocions i habilitats emocionals.
- Treballar amb els diferents agents que intervenen en l’educació per saber identificar les emocions de les altres persones.
- Conèixer les etapes de desenvolupament emocional de l’alumnat.
- Proporcionar recursos per treballar l’educació emocional als centres educatius.
  
Continguts   • Mòdul 1. Presentem el treball de les emocions
En aquest mòdul es presenta la intel·ligència emocional i es diferencia de l’educació emocional i la competència emocional. També es presenta com treballar l’educació emocional a l’aula, amb els i les docents i amb les famílies.
La relació dels continguts d’aquest primer mòdul és:
• Una mica d’història
• Aclarim conceptes (Emocions i sentiments; Intel·ligència emocional; Competència emocional; Educació emocional; Acompanyament emocional)
• Treballem l’educació emocional... (A l’aula; Amb els i les docents i el centre educatiu; Amb les famílies)
• Mòdul 2. L’educació emocional per etapes
Es presenta el treball de les emocions per etapes. Els i les alumnes es van desenvolupant, també, emocionalment i, per aquest motiu, es presenten les etapes d’infantil, primària i secundària; quins canvis podem observar i com treballar les emocions en cada cas.
• Treballem l’educació emocional a infantil (De 0 a 3 anys; De 3 a 6 anys)
• Treballem l’educació emocional a primària (Cicle inicial; Cicle mitjà; Cicle Superior)
• Treballem l’educació emocional a secundària (Primer cicle; Segon cicle)

• Mòdul 3. Activitats i recursos
En aquest tercer mòdul coneixeràs diverses activitats per treballar l’educació emocional, juntament amb alguns recursos per treballar-les. També trobaràs altres recursos com, per exemple, contes, audiovisuals i diferents imatges que et poden ajudar a treballar les emocions.
• Activitats per treballar les emocions
• Recursos per treballar les emocions (Contes; Audiovisuals; Altres recursos)
  
Formador/a   Cristina Menchén Artacho
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. Què entenc per educació emocional?Fòrum (fòrum)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ I CONEIXEMENTS PREVIS. L’activitat permet conèixer què saben els i les participants del curs sobre l’educació emocional, la importància que li donen i com la treballen.
Activitat 2. Reflexionem (fòrum)
REFLEXIONAR. Es conciencia sobre la importància d’incorporar l’educació emocional en el dia a dia a l’aula.

MÒDUL 2
Activitat 1. Redes: «El aprendizaje social y emocional, habilidades para la vida» (fòrum)
ACTIVITAT INDIVIDUAL D’ARGUMENTACIÓ. L’objectiu és detectar i argumentar el seu acord o desacord amb els errors sobre l’educació emocional i les escoles que es presenten al vídeo.
Activitat 2. Emocions (fòrum)
ACTIVITAT PER DETECTAR EMOCIONS. L’objectiu és identificar les emocions que apareixen al vídeo, explicar com han sapigut identificar-les i què els ha fet sentir.
Activitat 3. Aprendre a gestionar les emocions (fòrum)
ACTIVITAT INDIVIDUAL PER REFLEXIONAR I ARGUMENTAR. Es realitza una anàlisi del contingut del vídeo, remarcant l’aspecte que creuen més important i justificant la seva elecció.
Activitat 4. Com treballar l’educació emocional… (tasca)
ACTIVITAT INDIVIDUAL D’ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ A L’AULA. Es presenten quatre casos pràctics relacionat amb el treball de les emocions i com gestionar-les. Els o les participants dels curs han d’argumentar com treballarien un dels casos per ajudar a gestionar el que sent l’alumne o alumna.

MÒDUL 3
Activitat 1. Programació (tasca)
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Realitzar una programació amb cinc activitats per treballar una emoció o vàries amb la intenció d’aplicar-ho a l’aula.
Activitat 2. El monstre de colors (fòrum)
ACTIVITAT PER COMPARTIR CONEIXEMENTS. Compartir experiències sobre el treball de les emocions a través del conte El monstre de colors.
Activitat 3. Frozen, una tempesta d’emocions (fòrum)
ACTIVITAT PRÀCTICA DE REFLEXIÓ I ARGUMENTACIÓ. Després de la lectura d’un article sobre les emocions a les pel·lícules infantils, els i les participants del curs han d’argumentar si és important visibilitzar les emocions a les pel·lícules i a altres mitjans.
Activitat 4. Com ens ha canviat l’educació emocional (fòrum)
REFLEXIONAR. Després de tot el que s’ha treballat als mòduls es fa una reflexió sobre l’impacte del treball de les emocions amb nosaltres mateixos i amb el nostre alumnat.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització de l'enquesta de satisfacció del curs.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).